האם המצלמות בכבישים ימגרו את מכת תאונות הדרכים?

שבת 24 יוני 2017

מאת :גיורא וולך מנהל פרויקטים ומנתח מערכות בקבוצת One1

האם ניתן לשפר את יעילות האכיפה? גיורא ולך, מציע להוסיף למערך האכיפה מערכת מידע מרכזית אשר תעזור בניהול המלחמה בתאונות הדרכים

מצלמות מהירות - חצי פתרון

החלטת משטרת ישראל להציב  מצלמות בדרכים הינה צעד הרתעתי שאין ספק כי ישמש מקור להכנסות לקופת המדינה יותר מאשר תהליך של התמודדות עם תופעת תאונות הדרכים בישראל.

 

הפתרון שאומץ על ידי מוסדות האכיפה בארץ הינו תהליך של פגיעה בכיס הנהג. זהו הפתרון הקל ביותר שאינו יכול לבוא במקומו של תהליך ניתוח הסיבות ומציאת דרכים להתמודדות עם תופעת תאונות הדרכים ולאחרונה גם תופעת תאונות ה-"פגע וברח".

 

האם אין בנמצא פתרונות חכמים יותר שניתן היה להפעיל באמצעותם פרויקט ארוך טווח לטיפול בבעיה? ישנם פתרונות אשר יושמו בעולם ובחלקם גם בארץ. עליהם נמנים בין היתר מערכי חינוך מגיל הגן והלאה ושינוי מדיניות תקצוב הנושא על ידי הפניית תקציבים ומשאבים לתשתיות ולמערכת מידע מרכזית.

 

מערכת מידע מרכזית לתאונות

 

הקמת פרויקט מערכת מידע מרכזית אמור לכלול מידע על כל סוג של תאונה "קשה" כ"קלה". המידע אמור להצטבר במרכז אחד ולהגיע מכל הגורמים המבצעים ניטור של תאונות דרכים.

 

התהליך כולל איסוף המידע מהמשטרה, מהצבא, מחברות הביטוח והרשויות המקומיות. החשיבה כי תאונות דרכים הינן בעיקר תוצאה של מהירות ולכן הוצבו המצלמות החדשות הינה טעות ביסודה. חלק גדול מהתאונות נגרמות בגלל תנאי התשתית במרחבים העירוניים - תאונות הנחשבות לתאונות קלות המסתיימות בעיקר מול חברת הביטוח.

 

על מנת להביא לירידה בעקומת התאונות יש צורך בשימוש במערכת מידע אשר תבצע איסוף של משתני סביבה כגון נתוני תשתית הן בתחום העירוני והן בתחום הבינעירוני, מיקום התאונה, נפגעים, נזקים, שעת התאונה ועוד.

 

איסוף המשתנים הסובבים את אירוע התאונה והצלבתם עם התשתית במקום התאונה יקל על קובעי המדיניות האמונים על הטיפול בתאונות הדרכים, לבצע תהליכי ניתוח מידע של הגורמים המשפיעים על סיבת התאונה.

 

את ניתוח התאונה הנקודתית ניתן לבצע ע"י כלי ניתוח הכוללים מידע מרחבי, מערכת התומכת בשילוב נתונים הכוללים היבט מרחבי במקביל לנתונים הסביבתיים או תשתיתיים של מיקום התאונה.

 

ניתוח תאונה יעיל יותר

 

כלים לניתוח המידע קיימים כיום בעולם מערכות המידע, ומאפשרים הצלבת מספר רב של מקרי תאונות ומשתנים סביבתיים והצפת תמונה רב ממדית. כך לדוגמא ניתן לבחון מגמה של ריבוי תאונות דרכים בצומת באזור ספציפי "X".

 

כאשר יבוצע מהלך של ניתוח אזור התאונה, יעלה מידע המצביע על מספר רב של תאונות באותה הצומת כשמרבית התאונות נגמרו בפנייה לחברת הביטוח ללא נפגעים. מדובר בתאונה קלה שבדרך כלל לא נצברת במאגר התאונות של גורמי האכיפה.

 

אך במידה ומערכת המידע תאפשר הצפת מידע רב שכבתי הכולל את כל משתני הסביבה והתשתית של הצומת ניתן יהיה להסיק מתהליכי הניתוח כי יתכן ואחד הגורמים לתאונות בצומת הינו למשל התמרור הממוקם בגובה עיני הנהג ומפריע לקבלת תמונה רחבה של מצב הצומת לפני ביצוע הכניסה לצומת.

 

בדוגמה מסוג זה כמו בדוגמאות אחרות מהשטח, מצלמה שתמוקם במקום אינה יעילה לצורכי הטיפול בתאונות הדרכים אלא לצורך גביית כספים לקופת המדינה. הגיע הזמן לטפל בבעיה לעומק על מנת להוריד את עקומת התאונות בטווח הקצר והארוך.

 

הכותב הינו מנהל פרויקטים ומנתח מערכות בקבוצת One1