חדשנות בעולם הקמעונאות של העידן הדיגיטלי

יום רביעי 23 אוגוסט 2017

 

מאת עדי שיין, מנכ"ל וואן שילוב מערכות

 

חנויות שבהן המוצרים מגיעים אל הלקוח, מקרר ביתי שמכין רשימת קניות, קיוסק אינטראקטיבי, קופות ללא קופאי, תכנון מסלול הקניות מראש - כל הטכנולוגיה קיימת וזמינה. רק חבל שהשוק הישראלי סובל משמרנות

 

עולם הקמעונאות נוטש את הקופות והולך למובייל. ניתן לראות בכל העולם את השינוי בדפוסי הצריכה. למעשה, הקניות מתחילות כבר בבית באמצעות קניה און ליין או באמצעות הטלפון הסלולרי. בעתיד הלא רחוק נוכל אנו, הצרכנים, לסרוק את המוצר בביתנו באמצעות הטלפון הנייד ולהרכיב מתוכו רשימת קניות שתישלח למרכול, אשר יכין וישלח לנו את הקניות עד סף דלתנו. בעתיד הקצת יותר רחוק, המקרר ידווח לנו על המלאי החסר וייצור עבורנו את רשימת הקניות באופן עצמאי, על פי הגדרות שנזין לו מראש.

 

כאמור, חוויית הקניה מתחילה ב-Online shop technology ובאפליקציות סלולריות המתממשקות למערכות ה-CRM. משם היא ממשיכה למערכות המאפשרות ניהול וניתוח מידע לשימוש עתידי. במקרה של רכישה בחנות פיזית, טכנולוגיית NFC (Near Field Communication) מאפשרת ללקוחות להזדהות בכניסה לחנות, כך שקמעונאים יכולים להעביר מסרים שיווקיים מותאמים אישית לכל קונה המשוטט בחנות. בכניסה לחנות הקונה ייגש לקיוסק אינטראקטיבי, יזין אליו את רשימת הקניות שלו, ותוך שניות יוכל לקבל מידע על מוצר זה או אחר, על הנחות רלוונטיות או על שירותים ממוקדי לקוח. בנוסף, יוכל הלקוח לקבל את מסלול הקניות הקצר והמומלץ עבורו על פי מיקומו בחנות (Store base location) ועל פי רשימת המוצרים שברצונו לרכוש. כך ייהנה הלקוח מחסכון בזמן ומחוויית קניה ממוקדת ויעילה יותר, ומהנחות מותאמות אישית, הודות ליישומים מבוססי טכנולוגיות Wi-Fi, NFC, RFID for non-food, ESLs, שילוט דיגיטלי, וכן מערכות איתור וניווט.

 

כיצד תיראה חנות העתיד

 

שרות נוסף ומרתק הנו "מערכת לשינוע מוצרים אוטומטי". העיקרון הוא שהמוצרים בחנות נעים ומגיעים עד הלקוח, במקום שהוא יצטרך ללכת אליהם. שרות זה יאפשר ללקוח להתנהל בנוחות, מבלי לסחוב עגלה מסורבלת, ולקבל את המוצרים לידיו על גבי מדפים "חכמים" שיסיעו את המוצרים עד אליו (ראו תמונה). בתום הרכישה יבצע הלקוח Self-Check Out בקופה ללא קופאי.

 

 

מדפים נעים

מדפים נעים אוטומטיים: המוצרים מגיעים אל הלקוח.

 

מערכות שינוע מוצרים אוטומטית: מאפשרת חסכון בעלויות כוח אדם, דיוק באספקת המוצר המבוקש, וחסכון בשטח אכסון.

 

הטכנולוגיה מעצימה את הצרכן

 

הלקוח נמצא כיום ב"מושב הנהג". כ-68% מהצרכנים מקבלים את החלטות הרכישה שלהם באינטרנט, על בסיס המלצה מבני משפחה וחברים. הצרכן הוא זה שמושך בחוטים ומשנה את כללי המשחק בענף הקמעונאות. האינטרנט והרשתות החברתיות מאפשרות לו לבצע סקרי שוק מקדימים ומקיפים בלחיצת כפתור, ועקב כך גם להשפיע על מלחמות המחירים, לשתף בחוות דעת ולהשפיע על דעת הקהל, לדרוש את שיפור רמת השרות והשקיפות ולהביע את מחאתו ואי שביעות רצונו בפני מיליוני אנשים בזמן אמת.

חשוב להבין שהעתיד כבר כאן. ישנו שפע של פתרונות ושירותים טכנולוגיים לתחום הקמעונאות, הזמינים כבר היום ויכולים לתרום גם ללקוח וגם לרשתות השיווק. אולם בישראל, האימוץ של טכנולוגיות אלה הוא איטי ביותר בהשוואה למדינות אחרות. זה נובע מחסמים של תקציב, אך לצערי גם ממנהיגות שמרנית מדי של רשתות השיווק. ישנו גם פער בין הטכנולוגיה הקיימת לבין קצב פיתוח האפליקציות על ידי בתי התוכנה. אולם אני מאמין שחדשנות טכנולוגית היא תמיד מנוף לצמיחה. הטמעת שירותים ופתרונות חדשניים בתחום הקמעונאות תחולל מהפכה ברמת השרות, תשפר את חוויית הקניה, תחסוך במשאבים, ותאפשר פעילות שיווקית ממוקדת ויעילה יותר.

הבשורה הטובה היא שרוב הפיתוחים והפתרונות כבר קיימים וזמינים ליישום מידי. קהילת המחשוב תמשיך להוביל את ענף הקמעונאות בישראל אל עידן של Smart Retail, לאור החזון של מובילות וחדשנות. אלא שעכשיו הכדור נמצא במגרש של רשתות הקמעונאות.

 

לפרטים נוספים בנושא ניתן לפנות

מנכ"ל וואן שילוב מערכות
מנכ"ל וואן שילוב מערכות
מנכ"ל וואן שילוב מערכות
מנכ"ל וואן שילוב מערכות