מהפיכת הענן בארגונים נכנסת לשלב שלישי – אימוץ פתרונות ענן ע"י ארגונים גדולים

יום רביעי 23 אוגוסט 2017

 

יניב פרטוק, מנהל חטיבת One1Link ,Salesforce

 

 

הטמעת פתרונות "ענן" כבר מזמן הפכה מחזון למציאות מוחשית בארגונים רבים. אם כשהקמנו את Balink לפני כשש שנים, כחברה שמתמחה בטכנולוגיית הענן של Salesforce.com, היו בישראל רק כמה חברות הייטק (לרוב קטנות ומונחות תקציב) שהיו מוכנות לחשוב בכיוון זה, הרי שכיום ניתן למנות למעלה מאלף חברות שאימצו את הפלטפורמה של Salesforce בלבד, ועוד רבות נוספות שהטמיעו פתרונות ענן נוספים, מתחרים או משלימים. בקיצור, אין כבר כל צורך להצדיק כיום אימוץ של פתרונות ענן לארגונים, ונראה שהכל כבר נאמר בדבר היתרונות האינהרנטיים של פתרונות אלה, הן בנושא החסכון בעלויות תשתית והן בתחום קלות ומהירות ההטמעה.

 

יחד עם זאת, ישנן כמה מגמות חדשות ועמוקות יותר שחשוב להדגיש ושעדיין רחוקות ממיצוי מלא, לבטח בישראל:

ראשית, הענן נכנס לארגונים גדולים וגדולים מאד (Enterprise). זהו אות כבוד לתחום, ומציין ללא ספק מפנה בחשיבה במחלקות ה- IT הגדולות, שמבינות את הפוטנציאל העצום הטמון עבורן בשינוי תפיסתי זה.

שנית, בשל העובדה שבפתרונות ענן קל הרבה יותר להתמקד בתהליכים העסקיים שקשורים במערכת, מבלי לעסוק בדיונים ארוכים ומייגעים של שיקולי תשתית, הרי שאנו רואים הרבה יותר תהליכים שבהם מעורבים, עוד משלב הבחירה וההערכה, לצד צוותי ה- IT, גם נציגים מהמחלקות העסקיות, "צרכני" המערכת - מכירות, שירותים, שיווק וכמובן, הנהלה ראשית. מגמה זו מייצרת אקלים חדש של אינטראקציית ספק - לקוח, אקלים בו מעורבים הרבה יותר גורמים מבעבר, וכפועל יוצא, הרבה יותר שיקולים נלקחים בו בחשבון. הניסיון שלנו מלמד שהאפקט המיידי של תופעה זו הוא שציפיית הלקוח עוד בשלב ההערכה של המערכת היא לראות כיצד המערכת החדשה תעזור למנף תהליכים עסקיים, ובמיוחד תתרום ישירות לשיפור בתוצאות העסקיות של הארגון. אחת מהסיבות להצלחתה המדהימה של Salesforce כחברה וכפתרון היא יכולתה להוכיח תרומה ממשית בהשגת יעדים ארגוניים עסקיים, ולא להסתפק בשדרוג מערכות טכנית.

המגמה השלישית חשובה במיוחד, וניתן לכנותה - "הרחבת הגבולות". תחום הפתרונות שמביאה הפלטפורמה של Salesforce, כבר אינו רק ה- CRM הקלאסי הדן בלקוחות, אנשי קשר והזדמנויות עסקיות ו/או קריאות שירות. בגלל ההישענות על פלטפורמת ענן גמישה, ניתן להרחיב כמעט עד אין קץ את תחומי התוכן של היישום, וזאת מבלי ליצור כל תחושה של שעטנז. אנו רואים כיצד ב- eco-system של Salesforce, נוצרים חדשות לבקרים ענקים בתחומים מגוונים כמו פתרונות לפארמה (Veeva), לכספים (FinancialForce), לניהול אסטרטגיית לקוחות (TAS) ועוד. סביבת ה- Appexchange של Salesforce הפכה לזירת B2B תוססת של פתרונות ענן בכל תחום אפשרי, אולי ההדגמה המושלמת ביותר למה שנהוג לכנות ה- XRM (ה- X כמחליף של ה- C בשימת דגש על חשיבות יכולת הפלטפורמה לתמוך בניהול קשרים מסוג כלשהו ולאו דווקא קשרי "לקוח").

 

כל המגמות הללו נושאות בחובן הבטחה גדולה כאמור. אך לצד ההבטחה, מוטלת עלינו אחריות גדולה. הארגונים הגדולים (וגם האחרים) שניגשים ליישם פתרונות ענן, נדרשים לייעוץ ברמה הגבוהה ביותר, ולא רק להנחייה כללית או לפעולה שיווקית-מכירתית שטחית. צוותי הספק צריכים ללוות את התהליך מתחילתו ולהעמיד מומחים בדיסיפלינות מגוונות: ארכיטקטורה, אנאליזה עסקית, פיתוח, יישום, אבטחה, בדיקות, ניהול שינויים וניהול פרוייקטים מונחי מתודולוגיה מוכחת. לאחר מאות פרוייקטים שהובלנו בפתרון הענן המוביל לארגונים בעולם אנו יכולים להגיד בבטחה - כל אחד מהתחומים שנמנו לעיל הינם בעלי חשיבות מרכזית בתהליך הההערכה, היישום וההטמעה של מערכת ענן. על אחת כמה וכמה כשמדובר כיום בהטמעה בארגונים גדולים מרובי ממשקים למערכות תפעוליות שונות. בהקשר זה נודעת לכניסתה של חברת Balink למשפחת One1 בשורה חשובה לשוק ה- IT בתחום זה: לראשונה יש כיום בישראל גוף גדול באמת שיכול להוביל פתרונות מבוססי ענן לארגונים מכל הסוגים, כולל כאלו בעלי מורכבות רבה, עם מגוון מומחים בכל תחום אפשרי כמעט, תוך מימוש הטמעות מבוססי המתודולוגיות המובילות בעולם לניהול פרוייקטים בתחום ה- IT, לצורך עמידה ביעדי תקציב, זמנים ואיכות. במידה רבה, זה המענה שלנו למהפיכת הענן שמתחוללת כאן בשנתיים האחרונות.

 

במאמר זה, בחרתי להביא כהדגמה למגמות שמניתי לעיל, את התהליך שקיימנו ב- Balink (ועדיין מתקיים) יחד עם חברת ClickSoftware. דרך סיפור כניסתה של Clicksoftware לענן, ניתן לראות את כל שלוש המגמות בפעולה: כניסת ארגונים גדולים לתחום כטריגר לביצוע שינוי תפיסתי ובחירה בפלטפורמת ענן, מה שמשפיע ישירות על קטלוג המוצרים של החברה, וכתוצאה מכך מרחיב את תחומי המחיה הקלאסיים של ה- CRM לעולמות של ניהול כח אדם טכני ופעילות שטח. הראיון שלהלן התקיים לאחרונה במיוחד לצורך הכתבה, עם אודי קידר, סמנכ"ל ClickSoftware בתחומי פתרונות הענן.

 

מקרה לקוח: קליק סופטוואר

חברת ClickSoftware הישראלית הינה מובילה עולמית בתחום פתרונות תזמון ושיבוץ כח אדם מקצועי למשימות: Workforce Management and Field Services, בעלת מוצר הדגל Click Schedule המשמש חלק מהחברות הגדולות בעולם לניהול התזמון והשיבוץ של משימות התחזוקה לטכנאים שלהם. לפני כשנה, העלתה החברה לאויר גירסת ענן למוצר הדגל, המבוסס על הפלטפורמה של ClickWorkforce - Salesforce. המוצר החדש פותח בשיתוף חברת Balink שהייתה אחראית על כל שלבי האפיון והמימוש מצד פלטפורמת ה- Salesforce.

הראיון שלהלן עם אודי קידר, סמנכ"ל שירותי ענן בחברת קליקסופטוואר, מדגים את המגמה של חדירת פתרונות מבוססי טכנולוגיות ענן לארגונים גדולים.

 

מדוע נכנסתם לענן?

לפני כחמש שנים עם רכישת חברת Service Tycoon ע"י קליקסופטוואר, היה לנו לראשונה פתרון של תוכנה כשירות (Software as a Service - SaaS) לשוק של חברות קטנות. עם זאת, בקליק תמיד היינו ממוקדים בשוק ה- Enterprise, עם לקוחות גדולים בתחום ה- Telco וה- Utilities, ולא ראינו בזה יותר ממגמה שולית עבורנו. בשנים האחרונות התחלנו לראות תזוזה ממשית בכיוון של חברות גדולות שנכנסות לענן. זה היה הטריגר מבחינתנו להביא לשוק פתרון בשל מבוסס ענן.

בשלב ראשון הוחלט להקים גוף ענן בחברה. צריך לזכור שמדובר בחברה מאד ותיקה עם מוצר On Premise מאד חזק ובולט. המעבר לא היה פשוט כלל, אבל הגוף שהוקם קיבל את הגיבוי הנדרש מההנהלה ופעלנו בנחישות להשגת היעד הראשון והוא פתרון של קליק מבוסס ענן ללקוחות שלנו ולקוחות חדשים.

 

מדוע בחרתם בפלטפורמה של Salesforce?

עם הקמת הארגון, התחלנו ללמוד את השוק. היה חשוב לנו לשכנע את השוק שקליק הוא שחקן Cloud אמיתי. היה ברור לנו שעלינו לחבור לחברת פלטפורמה ופתרונות ענן עולמית. הבחירה ב- Salesforce נגזרה מכך: בעלת פתרון ה- CRM והפלטפורמה לענן הארגוני המובילה בעולם, שכל האג'נדה שלה מוכוונת לענן.

כיצד בחרתם ב- Balink ליישום הפרוייקט?

עמדו בפנינו כמה אופציות. ההחלטה נפלה בעקבות ההמלצה של Salesforce שאמרו שיש לכם ניסיון קודם מוכח בתחום.

מה היה משך הפרוייקט?

בשלב ראשון בנינו אב טיפוס שניתן יהיה לעלות איתו ל- Appexchange (החנות המקוונת של Salesforce לפתרונות מתקדמים של שותפים המבוססים על הפלטפורמה). שלב הפיתוח ארך כשלושה חודשים, ולאחר תהליך ולידאציה שבוצע ע"י Salesforce עלינו לאויר. כ-7-8 חודשים מתחילת האפיון של המוצר כבר היו חמישה לקוחות ראשונים - תוצאה לא רעה בכלל!

כיום, הן מחלקת הפתוח של קליק ומחלקת ניהול המוצרים שלה מעסיקות לא פחות מכ- 20 איש באופן אינטגרלי בבניית הגירסאות הבאות, כולל אנשים של Balink.

מה התובנות שהצלחתם לגבש מהתהליך?

ראשית - בעוד ה- SMB זזים מהר, הרי שה- Enterprise מגיבים יותר באיטיות. זה לא אומר שבהמשך זה לא משתנה. לראיה, בתחום הענן, החל מראשית 2013 ה- Enterprise זזים היום במהירות. אנחנו מעבירים חלק מהלקוחות הגדולים ביותר שלנו לסביבה החדשה. מה שמראה שהמגמה יציבה ומתחזקת. אחת הסיבות למוכנות החברות הגדולות לנוע בכיוון היא השיפורים בנושא האבטחה בענן: עבור הגדולים זהו נושא קריטי. נכון שיש אפקט קהילתי שמסתכלים זה על זה וכשיש מספיק שחקנים דומים בתחום אז רמת החרדה יורדת, אבל לא ניתן להכחיש שפתרונות כמו Salesforce וקהילת השותפים שלה הוכיחו שניתן לספק פתרונות אבטחה משופרים בענן.

בנוסף, מהבחינה הכלכלית, קבלת ההחלטות על אימוץ פתרון ענן, פחות מבהיל מהעבר: ההוצאה לינארית ולא כרוכים בה עלויות התשתית והחומרה הכבדות שהולכות ונערמות בלי שיוכח קשר ממשי בינן למהות הפתרון הנרכש.

כל החברות, במיוחד הגדולות, מחפשות לשפר תשואה על ההשקעה. פתרונות ענן הוכיחו את יתרונם בתחום זה, הן בשל מודל העלות הלינארית, והן בשל המהירות היחסית של היישומים. כמו כן, יכולת שדרוג גמיש (Scalability) ללא כאב הראש של פרוייקטי שדרוג יקרים וארוכים - זו תרומה מרכזית של הפלטפורמה של Salesforce לעולם ה- IT: הפלטפורמה וה - CRM משודרגים שלוש פעמים בשנה, אך זה שקוף לחלוטין ללקוחות, בעוד שגם המוצר שלנו, לא רק שממשיך לבצע הכל ללא כל בעיה, אלא נהנה גם מהפונקציונליות החדשות ש- Salesforce הוסיפה!

השורה התחתונה, למרות שמהפיכת הענן התחילה מלמטה, כיום טכנולוגיות ענן כמו של Salesforce כובשות את "המאחזים" היוקרתיים ביותר כמעט בכל הסקטורים.

תוכל לתאר במקצת את ההתנסות שלכם עם חברת Balink?

Balink הוכיחה בקיאות רבה בפלטפורמה ובכל הכרוך בהבנת הצרכים שלנו ומיפויים אל מול מה שהפלטפורמה של Salesforce יודעת לעשות, כדי לעזור לנו לבנות את המוצר האפקטיבי ביותר. בנוסף, הצוותים של Balink עוזרים לנו כעת מאד בהעברת ידע פנימה לתוך קליק (Tech Transfer), תהליך חשוב ביותר שמעיד על מידת החשיבות שהמוצר החדש צובר אצלנו.

אודות One1Link

חברת One1Link נוצרה מכניסתה של חברת Balink לקבוצת One1 להובלת כל תחום ה- Salesforce בקבוצה.

לחברה ניסיון של למעלה משש שנים וכ- 300 פרוייקטים בכל תחומי הפעילות של Salesforce - ייעוץ, יישום, פיתוח, ארכיטקטורה, ממשקים, בדיקות והטמעה .

החברה מבצעת פרוייקטי הטמעה של פתרון הענן של Salesforce בארגונים בכל הגדלים והתחומים. כמו כן, החברה היא בין המובילות הין שותפי Salesforce באירופה בכל הקשור בהעלאת פתרונות תוכנה בשלים לענן של Salesforce.

 

ראשית - בעוד ה- SMB זזים מהר, הרי שה- Enterprise מגיבים יותר באיטיות. זה לא אומר שבהמשך זה לא משתנה. לראיה, בתחום הענן, החל מראשית 2013 ה- Enterprise זזים היום במהירות. אנחנו מעבירים חלק מהלקוחות הגדולים ביותר שלנו לסביבה החדשה. מה שמראה שהמגמה יציבה ומתחזקת. אחת הסיבות למוכנות החברות הגדולות לנוע בכיוון היא השיפורים בנושא האבטחה בענן: עבור הגדולים זהו נושא קריטי. נכון שיש אפקט קהילתי שמסתכלים זה על זה וכשיש מספיק שחקנים דומים בתחום אז רמת החרדה יורדת, אבל לא ניתן להכחיש שפתרונות כמו Salesforce וקהילת השותפים שלה הוכיחו שניתן לספק פתרונות אבטחה משופרים בענן.

בנוסף, מהבחינה הכלכלית, קבלת ההחלטות על אימוץ פתרון ענן, פחות מבהיל מהעבר: ההוצאה לינארית ולא כרוכים בה עלויות התשתית והחומרה הכבדות שהולכות ונערמות בלי שיוכח קשר ממשי בינן למהות הפתרון הנרכש.

כל החברות, במיוחד הגדולות, מחפשות לשפר תשואה על ההשקעה. פתרונות ענן הוכיחו את יתרונם בתחום זה, הן בשל מודל העלות הלינארית, והן בשל המהירות היחסית של היישומים. כמו כן, יכולת שדרוג גמיש (Scalability) ללא כאב הראש של פרוייקטי שדרוג יקרים וארוכים - זו תרומה מרכזית של הפלטפורמה של Salesforce לעולם ה- IT: הפלטפורמה וה - CRM משודרגים שלוש פעמים בשנה, אך זה שקוף לחלוטין ללקוחות, בעוד שגם המוצר שלנו, לא רק שממשיך לבצע הכל ללא כל בעיה, אלא נהנה גם מהפונקציונליות החדשות ש- Salesforce הוסיפה!

השורה התחתונה, למרות שמהפיכת הענן התחילה מלמטה, כיום טכנולוגיות ענן כמו של Salesforce כובשות את "המאחזים" היוקרתיים ביותר כמעט בכל הסקטורים.

 

תוכל לתאר במקצת את ההתנסות שלכם עם חברת Balink?

Balink הוכיחה בקיאות רבה בפלטפורמה ובכל הכרוך בהבנת הצרכים שלנו ומיפויים אל מול מה שהפלטפורמה של Salesforce יודעת לעשות, כדי לעזור לנו לבנות את המוצר האפקטיבי ביותר. בנוסף, הצוותים של Balink עוזרים לנו כעת מאד בהעברת ידע פנימה לתוך קליק (Tech Transfer), תהליך חשוב ביותר שמעיד על מידת החשיבות שהמוצר החדש צובר אצלנו.

 

אודות One1Link

חברת One1Link נוצרה מכניסתה של חברת Balink לקבוצת One1 להובלת כל תחום ה- Salesforce בקבוצה.

לחברה ניסיון של למעלה משש שנים וכ- 300 פרוייקטים בכל תחומי הפעילות של Salesforce - ייעוץ, יישום, פיתוח, ארכיטקטורה, ממשקים, בדיקות והטמעה .

החברה מבצעת פרוייקטי הטמעה של פתרון הענן של Salesforce בארגונים בכל הגדלים והתחומים. כמו כן, החברה היא בין המובילות הין שותפי Salesforce באירופה בכל הקשור בהעלאת פתרונות תוכנה בשלים לענן של Salesforce.