It's all about Mobile Methodology

יום שלישי 23 מאי 2017

 

10 הדיברות לפיתוח אפליקציית מובייל נכונה :


1. יש לפתח אפליקציה שתיצור שיפור שרות והגדלת מכירות פנים וחוץ ארגונית. לשם כך רצוי להגדיר אסטרטגיה לפיתוח במובייל

2. יש לקבוע Road Map מדוייק וברור

3. ניסיון ומומחיות ורטיקלית  מקצרת ומוזילה זמני פיתוח

4. אתר מותאם =/ אינו בהכרח בסיס לאפליקצית מובייל מוצלחת

5. התאמה ל Multi Platforms

6. שמירה על מינימליזם, כמה שפחות נתונים מעצימה את האפקטיביות

7. יש למלא אחר כללים בסיסיים כדוגמת 2-3 לחיצות לביצוע פעולה

8. יש ליצור עיצוב וחווית משתמש נכונה וקלה על ידי יצירת סקיצות מפורטות של מסכים.

9. הקפדה על אבטחת מידע

10. מהירות תגובה וזריזות

 

ראיון עם אילה קדרון , סמנכ"לית מכירות , חטיבת פרוייקטים וטכנולוגיות, One1

ועם שי קציר, מנהל תחום Mobile בחברת  One1

 

כמי שאחראית על מכירות חט' הפרוייקטים וטכנולוגיות, כיצד מתמודדת החטיבה עם עולם טכנולוגי תזזיתי ומשתנה?


חטיבת הפרוייקטים בone1 מרחיבה את סל שירותיה בצמוד לשינויים הטכנולוגיים התכופים ומתוך אסטרטגיה הדוגלת במיצובנו בחזית הטכנולוגית מחד ובהבנת הצרכים והיעדים העסקיים של לקוחותינו מאידך, תוך שימוש במתודולגיה סדורה

כיום בנויה החטיבה ממספר פעילויות ליבה ביניהן: עולמות הפיתוח ב NET. אתרים ופורטלים בSharepoint, פתרונות CRM, ניהול לקוחות, ניהול השירות, ניהול ידע, פתרון MSP - פלטפורמה למיכון תהליכים עסקיים הכוללת ניהול פרוטפוליו/תכניות עבודה/ ניהול פרויקטים/ביקורת/סיכונים ופיתוח אפליקציות מובייל.

ידוע שהעולם בחר במובייל ככלי הניהולי המוביל בין אם מדובר בסמארטפונים, טאבלטים או כל מכשיר נייד אחר המאפשר גישה לנתונים מכל מקום ובכל זמן. מזה זמן שאנו מציעים ללקוחותינו פתרונות מובייל מתקדמים, המבוססים על נסיון מגזרי רב שנים

בשילוב עם מגוון התמחויות אותן מספקת החטיבה.

היכולות של הפתרונות שלנו להתממשק עם מערכות קיימות, בשילוב הבנה וניסיון רב שנים מאפשרת לנו להעניק ללקוחותינו מענה מקיף וכולל, מוסיף שי קציר, מנהל One1Mobile. המומחיות שלנו היא הנגשת נתונים בזמן אמת בכל מקום ובכל זמן!

 

שי , באילו אתגרים עומדים לקוחות החברה?


אין ספק שכולם רוצים ליישם שרותים במובייל. החוכמה היא לעשות זאת נכון. ללקוחותינו חשוב ביותר לתכנן אפליקציה שתמשוך את קהל היעד ותיתן מענה לצרכים העיקריים של משתמשי הקצה.

חשיבות רבה יש גם לחווית המשתמש של לקוח הקצה. במידה והאפליקציה אינה ידידותית סביר להניח שהלקוח ינטוש אותה במהירות רבה וקרוב לוודאי גם לא יחזור להשתמש בה בעתיד. בעולם המובייל המוטו לפיו "ישנה רק פעם אחת ליצור רושם ראשון" מקבלת משנה תוקף! ולכן חשוב מאוד שנדע ליצור חווית משתמש קלה וידידותית.

בנוסף ישנם הבטים של ישום אפליקציות במגוון רחב של סוגי מכשירים, מערכות הפעלה, טכנולוגיה משתנה במהירות רבה (אפליקציה שפותחה לפני 3 שנים כבר נחשבת כיום למיושנת ..)

המובייל באופן טבעי מתוקף המבנה הטכני שלו דורש התאמה פונקציונאלית כגון שימוש ב GPS, מצלמה ועוד.

אילה ושי, בתחילת הדברים הזכרתם את המונח "מתודולוגיית מובייל", האם מתודולוגיה לניהול פרוייקט מובייל שונה מניהול פרוייקט מחשובי אחר?

המתודולוגיה בבסיסה דומה, אך נוספו בה מאפיינים ייחודיים, כגון בניית אסטרטגיה, דגשים בנושא אבטחת מידע וכיו"ב.

כפי שציינו מדובר בעולם מובילי , תרתי משמע , הנמצא בתנועה מתמדת ולכן דווקא החיבור עם חברה יציבה כמו one1  שיודעת להתאים את עצמה לטכנולוגיה המשתנה ובנויה על מומחים מולטידיספלינארים מהווה קרקע בטוחה ללקוחותינו. חשוב לזכור שכאשר ניגשים לפיתוח אפליקציית מובייל רק 30% מהמאמצים מושקעים באפליקציה עצמה ואילו 70% מוקדשים לממשק ה back office, המעניק כלי ניהול וניתוח לארגון. לכן האינטגרציה עם שאר המערכות בארגון כדוגמת : ERP, CRM, BI. ניהול תקציב וכד', הן קריטיות למקסום התוצאות, אותן ניתן להפיק מהאפליקציה עצמה, אומרת איילה.

 

שי מוסיף: בנוסף יש לקחת בחשבון כי המבנה הטכנולוגי של המכשיר הנייד שונה מכל מחשב אחר. למכשיר הנייד יש  תכונות צילום, GPS, מערכות הפעלה שונות ועוד. תכונות המחייבות אותנו להנגיש ללקוח את מקסום היכולות שלמכשיר יש להציע. במקביל יש לקחת בחשבון שיש שלוש פלטפורמות:

IPhone

Android

Windows Mobile

ולכל אחת יש כמה גרסאות של מערכות הפעלה, רזולוציות שונות ועלינו לוודא שיעבדו בכל הפלטפורמות. לכל אפליקציה יש את המאפיינים הייחודיים שלה, רכיב יעודי וצורך בהתממשקות למערכת מסויימת.

תחילה אנו ממפים את הסיכונים בפרויקט ומבצעים Mitigation, קרי, הפחתה של הסיכונים.

כלומר, מיד לאחר האפיון הטכני במתודולוגית מובייל בשונה ממתודולגית ניהול פרוייקט IT מסורתי ישנה התמקדות במיפוי הסיכון , על מנת שנוכל ליישם את האפליקציה בזמן , במהירות ותוך שמירה על איכות . מיד לאחר מכן יש לקבוע את מדיניות אבטחת המידע. גם כאן נדרשת מומחיות והבנה ורטיקלית ורגולטורית. לאחר מכן עלינו לוודא יצירת חווית משתמש קלה וחכמה , כאמור יש לזכור שמטרת העל של כל פיתוח אפליקציה היא לשפר את רמת השירות ולהגדיל מכירות לארגון . בשלב הבא הדגש הוא על ביצוע בדיקות איכות , בדיקות תקשורת וחומרה על מנת להגיע למצב של עליה לאוויר באפס תקלות.

על בסיס מתודולוגיה יחודית זו , הערך המוסף המרכזי ממנו נהנה לקוח שעובד עם חברה כמו תחום Mobile הוא קבלת שרות מלא end to end, הפחתת סיכונים ויישום מהיר תוך חסכון ניכר בעלויות.

 

האם מהיכרותך את תחום המובייל אתה רואה שינוי במגמות פיתוח  ויישום האפליקציות?

 

כן בוודאי, דוגמא טובה היא native vs hybride. ומה הכוונה? בשנה וחצי האחרונות קיימת מגמת עליה ברורה ביישום של אפליקציות היברידיות. אפליקציה היברידית מפותחת בכלי WEB ולכן מתאימה לכל פלטפורמות המובייל, בניגוד לאפליקציית Native המיועדת מראש לפלטפורמה אחת בלבד. ארגונים רבים מתלבטים בבחירת דרך הפתרון המתאים ביותר עבורם  וכאן באים לידי ביטוי הידע והמתודולוגיה שלנו כמיישם ותיק בתחום, בהיבט של הבנת צרכי הלקוח ובהתייחסות ל: מערכות קיימות בארגון, תקציב, לו"ז, אסטרטגיה ועוד. כל זאת על מנת להתאים את הפתרון האופטימאלי ללקוח.

 

איילה, האם תוכלי לספר על מספר פרוייקטים שבוצעו לאחרונה?

 

כן בשמחה. לאחרונה עלו לאוויר בהצלחה מספר פרוייקטי מובייל.

הראשונים שבהם הם שני פרוייקטים שהעלנו אחד אחרי השני בעיריית חיפה. מדובר בהקמת אתר לטיפול במפגעים עירוניים- מענה להודעת 106. האפליקציה מאפשרת לעקוב בזמן אמת החל משלב פתיחת הקריאה והדיווח על המפגע ועד מעקב אחר ה-work flow מה שמאפשר ראיית סטטוס שוטף של אופן הטיפול בקריאה עד סגירתה.

 

 

פרויקט נוסף הוא האפליקציה שפותחה עבור חברת "דניה-סיבוס" . אפליקציה יחודית זו מאפשרת לרוכשי דירות, הנמצאים בשלב הגמר של השלמת בינוי הדירה , לקבל מפרט קבלן וכמובן את אפשרויות השדרוג מעבר לסטנדרט הניתן על ידי הקבלן.הרוכש מקבל באמצעות האפליקציה תמונות, מחירים, כמויות וכד' של חומרי הגלם השונים.

עוד פרוייקט בו אנו גאים מכיוון שהוא המשך טבעי של הקמת אתר אינטרנט חכם שהוקם על ידינו, הוא אפליקציית היערנים של קק"ל. אפליקציה זו נבנתה ב ESRI Collector שהיא פלטפורמת המובייל של ESRI ומאפשרת לשלב במובייל את מפות הארגון ומקנה ליערן את הכלים לדווח מכל מקום ובזמן אמת על מפגעים ביערות קק"ל. פרטי המפגע ותמונה מהשטח נשלחים למוקד המרכז את הקריאות.