MANAGMENTT – Made in One1 מפתחים את מנהלי העתיד

יום שלישי 24 אוקטובר 2017

 

מאת נטע שמעון מנהלת משאבי אנוש ופיתוח ארגוני בחברת One1

 

"בכלכלה מתחרה, טיב המנהלים ומעשיהם קובעים מעל לכל את הצלחת העסק"

פיטר דרוקר/ על הניהול כמקצוע


ב- One1 מאמינים שהצלחה הדדית, של החברה ושל לקוחותיה, מתחילה בניהול מצטיין.

מנהל ב- One1, בין אם מדובר במנהל פרויקט או במנהל יחידה עסקית, הינו דמות מפתח בפעילויות השונות המבוצעות אצל לקוחות החברה. המשימה הניהולית היא כה רחבה ומגוונת, ובהתאם לכך גם תפקידי המנהל רבים ונוגעים במספר רב של רבדים:  מנהל נדרש לנהל משימות על היבטיהן השונים ולהוביל לתוצאות, לנהל משאבים ואנשים, להתוות דרך וכיוון, להניע, לרתום ולהפעיל השפעה, לתקשר היטב ולנהל מערכות יחסים וממשקים עם מגוון גורמים- ביניהם לקוחות, עמיתים, ממונים, ספקים ושותפים עסקיים; להתמודד עם בעיות ואילוצים, לפתח ראיה רחבה ומערכתית, לגלות יוזמה ויצירתיות, להפגין כושר ארגון ויכולת ניתוח, להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות, לעיתים בתנאי מורכבות ואי וודאות. בד בבד, על המנהל להפגין גישה ייצוגית ושירותית, אשר עולה בקנה אחד עם ערכי החברה ויעדיה.  מנהל פרויקט, לצד כל זאת, אמור להוביל לביצוע מוצלח של הפרויקט, תוך שמירה על מסגרת תכולות הפרויקט, לוחות הזמנים והתקציב.

לפיכך, מנהל אפקטיבי נדרש למיומנויות עשירות בכדי להוביל לעמידה מוצלחת ביעדים, לשביעות רצונם של הגורמים השונים מולם הוא פועל. למעשה, בעידן הניהול המודרני מנהל נדרש לאמץ ולפתח יכולות מולטי-דיסציפלינאריות רבות ומגונות על מנת להצליח בתפקידו.

 

על מנת לפתח מיומנויות אלו בקרב מנהלי העתיד של החברה, פיתחה וואן מסלול מנהלים ייחודי  להכשרה ופיתוח של עתודה ניהולית בחברה. המסלול, שנפתח מידי שנה, נועד להכשיר עובדים מצטיינים בחברה לתפקידי ניהול בחברה (לרבות תפקידי ניהול פרויקטים), תוך הקניית מגוון "מיומנויות רכות" ומיומנויות ניהוליות שונות, ולהסמיכם לביצוע פרויקטים ע"פ מתודולוגייתOne1  לניהול פרויקטים. בקורס לוקחים חלק מספר מצומצם של משתתפים, על בסיס תהליך מיון מקיף ומקצועי.

כמובן שעל מנת להפוך למנהל מצטיין דרושות שנים רבות של ניסיון ואימון, אולם ההכשרה מאפשרת לפתוח לחניכי הקורס צוהר לעולם הניהול, להניח את היסודות לחשיבה הניהולית ומשמעותה, ולצייד אותם בכלים עמם ניתן לצאת לדרך, לתפקיד ניהולי ראשון- בבטחה ובהצלחה.

היות ומדובר במבנה הכשרה ייחודי שפותח בחברה, המסלול מהווה פלטפורמה מצוינת להטמעת תפיסת העולם הניהולית של החברה בקרב חניכי הקורס, המושתתת על "האני המאמין" של החברה ועל ערכיה המרכזיים. במסגרת ההכשרה נחשפים משתתפי הקורס להנחות היסוד והמוסכמות הניהוליות המהוות חלק מהתרבות הארגונית של החברה. בנוסף, המסלול מהווה פלטפורמה ליצירת שפה משותפת- שפה ארגונית, עסקית וניהולית.

 

למה בכלל צריך לפתח ולהכשיר מנהלים?

ניהול- האם מדובר ביכולת מולדת או במיומנות נרכשת? האמת נמצאת כנראה היכן שהוא באמצע:

Managers are grown. They are neither Born nor Made.

D. McGregor, The Human Side of Enterprise

לכן, על מנת להצמיח מנהלים טובים, אין די להתבסס על הכישרון המולד וגם לא להתייחס להכשרת מנהלים כתהליך מכני שמטרתו היחידה הינה להקנות כלים.  בתהליך "פיתוח מנהלים", כמו התהליך אשר מבוצע בחברת וואן, מדובר בתהליך למידה עמוק, "מסע ניהולי" ממש, שמאפשר התבוננות ואקספלורציה, הגדרת יעדים אישיים לשיפור, פיתוח מודעות עצמית ומודעות ניהולית,  כמו גם פיתוח דרכי חשיבה ותובנות.

 

"למידה משמעותית משלבת היגיון עם אינטואיציה, שכל עם רגשות, המשגה עם התנסות, רעיון עם משמעות" (קרל רוג'רס)

בד בבד עם תהליך הפיתוח האישי, כמובן שלתהליך הקבוצתי חשיבות מכרעת. ולכן, לצד הלמידה הפרונטאלית, במסגרת הקורס מתקיימות סדנאות קבוצתיות להקניית מיומנויות ניהוליות, בהן נעשה שימוש בשיטות למידה מגוונות, בדגש על למידה התנסותית-חווייתיות: תרגילי ניהול, ניתוחי אירוע, סימולציות ומשחקי תפקידים, משימות עבודה בקבוצות קטנות, פאנל מנהלים, סדנאות שטח ועוד. שיטות אלו מאפשרות להעצים את הלמידה, היות ולצד הלמידה האישית זוכה החניך ללמוד גם דרך הצפייה באחרים ודרך עיבוד החוויה הקבוצתית. וכערך מוסף לכך, במהלך מסלול ההכשרה נוצרת קבוצת עמיתים מפרה ומלוכדת- שדרת הניהול העתידית של החברה.

 

מבנה ההכשרה

 

מסלול המנהלים של וואן כולל 4 צירי למידה מרכזיים:

 

א. ציר מתודולוגיית וואן 1 לניהול פרויקטים- ציר זה כולל הקניית ידע מקצועי לצורך הסמכת משתתפי הקורס למתודולוגיית ניהול הפרויקטים של One1, לצד הקניית מיומנויות פרקטיות של ניהול פרויקטים, כגון: תמחור פרויקט, בקרת פרויקט, בניית תכנית עבודה אפקטיבית וכיוצ"ב.

ב. ציר ניהולי- מטרתו להקנות למשתתפי הקורס את המיומנויות הניהוליות ו"הרכות" הנדרשות לביצוע אפקטיבי של תפקיד ניהולי, כגון:  ניהול ממשקים, ניהול זמן ותפקוד בסביבה רב-משימתית, תקשורת בין-אישית, ניהול לקוח, ניהול צוות, הנעה ורתימה, מיומנויות מתן משוב, פרזנטציה אפקטיבית ועוד.

ג. העשרה בעולמות ה- IT- מטרתו לפתח ראיה מערכתית ביחס לתחום מערכות המידע.  ציר זה כולל סדרת הרצאות כלליות בנושאי IT רחבים, כגון: טכנולוגיות פיתוח, מוצרי תוכנה, אבטחת מידע, תשתיות וחומרה, תקשורת, בדיקות תוכנה,  טכנולוגיית "ענן" ועוד.

ד. ציר היכרות עם וואן1- במסגרת ציר זה נחשפים משתתפי הקורס למגוון הפעילויות המתקיימות בחטיבות הקבוצה השונות ולמגוון הפרויקטים והמוצרים, כבסיס להיכרות מעמיקה יותר עם החברה ולפיתוח תחושת שייכות ארגונית ו"גאוות יחידה".

 

 

יש לציין כי על אף שמסלול ההכשרה מתקיים בחברה מזה מספר שנים, הרי שבכל שנה נעשית אדפטציה לתכנים ולמבנה ההכשרה, באופן אשר תואם את הצרכים המשתנים של שוק ה - IT.

למעשה, מתכונת ההכשרה והתכנים שבה מאפשרים להביא לידי ביטוי את כל מערך הערכים של חברת וואן:

שאיפה עקבית למצוינות- בניהול ובביצוע,  עבודה ע"פ מתודולוגיה, חתירה לחדשנות מתמדת-  פיתוח שיטות חשיבה ועבודה חדשות ויעילות,  מקצוענות- בניהול הפרויקטים ובעשייה היומיומית, אשר באה לידי ביטוי, בין היתר, בטיפוח מומחיות בעולמות ה- IT השונים; הגשמה עצמית- מימוש חוזקות אישיות במסגרת המסלול ופיתוח מגוון מיומנויות אישיות כמנוף למימוש עצמי מיטבי; ובנוסף, שותפות- אשר באה לידי ביטוי בזיקות בין היחידות השונות בחברה ובין חניכי הקורס עצמם, שהפכו כאמור לקבוצה מגובשת וסינרגטית.

אלמנט ייחודי הקיים במסלול ההכשרה קשור בכך שהקורס מועבר הן ע"י מרצים ומנחים חיצוניים- מומחים בעולמות התוכן הניהוליים ובעולמות ה- IT השונים, והן ע"י מנהלים וגורמי מקצוע פנימיים מחברת One1.  במהלך הקורס נחשפים החניכים לאינטראקציה אישית עם ההנהלה הבכירה של החברה. חלק מההרצאות מועברות ע"י שי אוזון, מנכ"ל וואן1. בדרך זו, מתאפשרת במסגרת הקורס למידה ממנהלים בארגון המהווים Role Model עבור חניכי הקורס. לכך יש ערך רב, היות וחניכי הקורס עצמם יהיו בעתיד הקרוב מנהלים אשר מהווים מודל ודוגמא לחיקוי עבור המונהגים שלהם...

ככלל, הקורס כולל ליווי הדוק של הממונים הישירים והעקיפים של משתתפי הקורס, החל ממעורבותם באיתור והגדרת הצרכים, דרך ליווי שוטף של הלמידה והשתתפות בסימולציות ובפאנלים המתקיימים במסגרת הקורס,  ועד לבקרה אחר השגת יעדי הקורס הכלליים והאישיים בתום ההכשרה. את המסלול כולו מלווה צוות היגוי, ובנוסף לכך זוכים חניכי הקורס לליווי אישי של שי אוזון מנכ"ל החברה.

אלמנט נוסף במסלול ההכשרה הינו השימוש בידע הקיים בקבוצה ובניסיונם של משתתפי הקורס- הקורס כלל גם יחידות למידה בהן הלומדים עצמם אחראים לתכנון והנחיית הלמידה.

מסלול המנהלים של 2013-2014

השנה הסתיים בהצלחה מחזור נוסף מסלול המנהלים של החברה. לראשונה, כלל הקורס נציגים של מספר חטיבות בקבוצה. יריית הפתיחה של הקורס היתה ביולי 2013, וכבר בשבוע הראשון יצאו המשתתפים לסדנת אתגר חווייתית במדבר, עם משימות, ניווטים ואתגרים אל תוך הלילה.

בשבעת החודשים שלאחר מכן, משתתפי הקורס התמודדו עם אתגרי למידה רבים, קיבלו כלים ניהוליים מגוונים, למדו ויישמו שלל מיומנויות, נכנסו לעומקו של עולם העסקי, פיתחו שיטות עבודה חדשות, ולמדו מנהיגות מהי.

צוות מנחי הקורס כלל את עדי לוסין- מנחה מקצועית לתחום המתודולוגיה ב- ONE1, יואב קירש וערן כהן- יועצים בחברת "מרחב לשינוי", גיורא תדמור- יועץ ומנכ"ל קבוצת "אנימה", ונטע שמעון - מנהלת משאבי אנוש ופיתוח ארגוני של חברת one1 ומנהלת מסלול המנהלים.

 

מעל הכל, האלמנט החשוב ביותר בהכשרה הינו היישום והתרגול המעשי , לכל אורך הקורס. אחד הביטויים לכך הינו כנס Ted-one1: במסגרת המחזור האחרון של הקורס קיימנו כנס פרזנטציות בהשראת TED-  ועידה שנתית שמתקיימת במקומות שונים בעולם ובמסגרתה מוצגות פרזנטציות בנושאים שונים, שנחשבות לפרזנטציות הטובות בעולם. המוטו של TED  הוא: "רעיונות ראויים להפצה". ברוח זו, כל אחד מחניכי הקורס התבקש להכין פרזנטציה בת 8 דקות, בכל נושא שעל לבו, לפי הכללים של TED. הפרזנטציות הוצגו בכנס מול חניכי הקורס ומול חבר שופטים. הפרזנטציות היוו תרגול מעשי משמעותי לסדנת פרזנטציה אפקטיבית שנערכה בשלב מוקדם יותר בקורס. ההשקעה היתה רבה והחוויה היתה מצוינת. במקום הראשון זכתה חניכת הקורס ענבר שוחט, מיישמת פיננסית בחטיבת האורקל, עם הרצאתה: "זה כמו לרוץ מרתון"- על הקשר שבין ריצת מרתון למתודולוגיית ניהול הפרויקטים של One1.

לסיכום, אין ספק שהשתתפות במסלול המנהלים של וואן דורשת מצד משתתפי הקורס נכונות רבה להשקעה. מלבד שעות הלמידה הרבות, נדרשת גם עמידה בהצלחה בחובות הקורס: ביצוע משימות בין המפגשים, פרויקט גמר, ומבחן מסכם. מעבר לכך, נדרשת כאמור הרבה השקעה מנטאלית, נכונות לצאת מ"אזורי הנוחות" ולעבור דרך  משמעותית של התפתחות אישית ולמידה.

 

מה קורה לאחר הקורס?

למעשה, לאחר הקורס מתחילים  "החיים האמיתיים"... נראה כי ההשקעה משתלמת- רבים מבוגרי הקורסים כבר משובצים בתפקידים ניהוליים. הם מציינים כי התובנות והכלים שפיתחו באמצעות הקורס מסייעים להם מאד בכניסתם לתפקיד הניהולי ובהתמודדות עם האתגרים הניהוליים. מספר עודד סנדלר, בוגר המחזור האחרון: "לאחר הקורס מוניתי לתפקיד ראש צוות יישום בחטיבת One1ERP. הכלים שרכשתי והסימולציות הרבות שעברתי בקורס עוזרים לי בתפקיד היומיומי כמנהל, הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית והניהולית".

בנוסף, בתום המסלול מצטרפים בוגרי הקורס לפורום הבוגרים- "מועדון המנהלים" של חברת One1, המאפשר המשך למידה במסגרת של פורום עמיתים, תוך חיבור לרצף הדורות השונים של המנהלים שהוכשרו בחברה.

 

ומה אומרים בוגרי הקורס?

בוגרי המחזור האחרון מסכמים את החוויה:

  • · "הקורס היה מושקע ומאורגן למופת, הייתה ניכרת המחשבה והקפדנות על הפרטים, המגמה להקיף תכנים מגוונים, ההירתמות של המנהלים, והשקעת הזמן והרצון לתרום להצלחת הקורס".
  • · "ההרצאות והסדנאות בקורס האירו עבורי נושאים רבים  וקיבלתי כלים אמיתיים להתמודדות ברמה היומיומית".
  • · "החלק של המתודולוגיה היה משמעותי ביותר עבורי והופנם היטב".
  • · "אין לי ספק שהדברים שנלמדו ישמשו אותי בעבודה השוטפת".

 

לצד אמירות אלו, אחת התובנות אליהן הגיעה אחת מבוגרי הקורס היתה: "לא קל להיות מנהל". ואכן, נראה כי היא צודקת!  בכל סיטואציה, אדם יכול לבחור "להישאר ליד", לצפות מהצד, או להחליט שהוא מסתער ו"נכנס פנימה". הבחירה לשבת על הכיסא הניהולי, לעמוד על הבמה באור הזרקורים ולא להישאר כצופה מהצד, היא בחירה מחייבת שמביאה עמה אתגרים רבים, אך גם תחושה גדולה של סיפוק, משמעות ויכולת השפעה.

"הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו"

(פיטר דרוקר)

אחד המסרים המרכזיים, אשר חוזר כחוט השני בתפיסה הניהולית של החברה בכלל ומסלול ההכשרה של העתודה הניהולית בפרט, הינו הרעיון כי בכוחו של המנהל ליזום רעיונות ומהלכים חדשים,  להשפיע על התגובה של השחקנים האחרים בזירה בה הוא פועל,  להשפיע על אירועים ולגרום להם להתרחש כפי שהוא רוצה שהם יתרחשו, וכל זאת- על בסיס דפוסי החשיבה והפעולה של המנהל עצמו והאופן בו הוא מצליח להעביר ולשדר זאת לעולם.  כלומר, כוחו המשמעותי ביותר של המנהל הוא למעשה הכוח ליצור מציאות חדשה. בתפיסה של וואן,  היכולת של המנהל לייצר את המציאות שהוא רואה לנגד עיניו היא תמצית הניהול והמנהיגות והיא המאפשרת למנהל להצליח בתפקידו.

 

נאחל למנהלי העתיד וללקוחותינו מציאות שבה משתלבים יחד מצוינות והצלחה, שותפות והגשמה- מציאות שעולה על כל דמיון!